ESCOLA DE PARES
17 DE GENER 2013
" LA IMPORTÀNCIA DEL JOC"
A càrrec de Dolors Busquets . Psicòloga de Formació
JOCS I JOGUINES
Edat
|
Característiques
|
Tipus de jocs i joguines més
apropiats
|
0 a 6 mesos
|
Experimenten
la descoberta del seu propi cos amb els seus sentits.
Jocs sensorials,
joguines sonores, de
formes i colors
diversos, atraients i estimulants.
Podem anar
introduint joguines per manipular.
|
*Massatges
*Jocs de Falda
* Mòbils amb
penjarelles de roba, fusta o plàstic que el nadó pugui visualitzar fàcilment
ajagut al seu bressol
* Llums que
reflecteixin colors i formes en moviment.
* Miralls de
joguina (que no es puguin trencar), prou grans perquè el nadó hi vegi
reflectida la seva cara i pugui percebre com canvia la seva imatge quan es
mou.
* Joguines amb
músiques o sons alegres.
* Centres
d’activitats inflables amb varietat de colors i textures, on reclinar -hi el
nadó.
*
Catifes amb tactes i sons.
* Animals,
ninots sonors, cubs i altres objectes adaptats per ser manipulats amb
facilitat i sense perill per a l’infant.
* Jocs on
premin botons i obtinguin una resposta (llum, sons...).
*
Jocs de falda
|
6 a 12 mesos
|
Moment d’apropar
a l’infant a les principals formes físiques de forma, color i so.
|
*Massatges
*Jocs de Falda
* Joguines amb
so i moviment, com ara capses, catifes i cavallets musicals, fàcils d’accionar només amb un toc.
* Objectes per
palpar, tocar i acariciar
* Centres
d’activitats per penjar al llit, al parc o a la cadira del cotxe, que combinin
diferents propostes sensorials i manipulatives: tocar, accionar, escoltar.
* Mossegadors
* Ninots de
drap molt tous (d'entre 30 i 40 cm aprox., sense cabells)
* Joguines per
a la banyera
* Pilotes de
diversos materials, com ara roba o goma, i diferents textures: llises, rugoses
fàcils d’agafar.
* Balancins de
fusta o plàstic, amb protectors laterals, de tipus arnès, perquè el nen hi
quedi ben subjectat
* Cubs grans
d’esponja folrada per apilar-los o pujar -hi al damunt
*
Objectes que rodolen i es desplacen, com ara cotxes o cilindres.
* Jocs de
construccions
|
A partit dels 12 mesos
|
Comença
a aparèixer el joc funcional, en el qual les joguines prenen el seu significat.
|
*
Joguines de fusta, plàstic o roba per colpejar, apilar ,col·locar en filera o
per apilar de més gran a més petita i encaixar les unes dintre de les altres,
com ara cubs, o barrils petits.
*
Centres d'activitats amb diferents propostes sensorials i manipulatives per portar
amunt i avall. També poden tenir forma de taula.
* Podem
oferir als nostres fills/es diferents materials per manipular i explorar (cartró,
paper de diari, plàstics, esponja...)
*
Piràmide de 3 a 5 anelles amb base plana. Per poder treballar la inserció
d’aquestes a la base.
*
Jocs de construccions
*
Llibres-joc de contes en plàstic, roba o cartró gruixut plastificat.
*
Estris per jugar a la sorra (pala, rastell, galledes...)
*
Balancins de fusta o plàstic, amb protectors laterals.
*
Joguines amb so i moviment per arrossegar o empènyer.
*
Correpassadissos i tricicles sense pedals.
*
Pilotes petites.
|
A partir dels 16 mesos
|
Els
infants ja no fan
l’acció
només en el seu propi cos sinó que
comencen
a fer-les en terceres persones, ja siguin adults o ninots. Apareix un joc imitatiu
del món adult
|
* Disfresses o
joguines d’imitació d’oficis o d’animals, jocs de cuinetes, escombres
petites, estris de metge, o altres professions que els siguin conegudes,
nines amb accessoris com el canviador, cotxet per passejar...
*
Jocs de construccions
|
Dels 21 als 24 mesos
|
Adquireixen la funció
simbòlica de les
joguines. Tenen
una representació mental de l’objecte, i per tant “poden fer
veure que...”
|
* Contes
diccionari, amb diferents imatges i temàtiques per tal d’afavorir
l’adquisició de vocabulari i treballar la seva capacitat d’atenció.
* Ninots de
drap o plàstic tous d'uns 30 i 40 cm aprox.
* Accessoris
molt senzills per al joc amb ninots: bressol, plats i coberts, biberó, bressol,
cotxet de passeig...
* Casetes i
granges senzilles amb personatges que es puguin aferrar fàcilment amb la mà.
* Vehicles amb
personatges per acoblar i garatges senzills amb pocs elements.
* Joguines que
surin per jugar a la banyera.
* Peluixos
* Telèfon
* Pilotes grans
i petites.
* Jocs de construccions o de peces per
a encaixar o apilar de formes geomètriques.
* Encaixos
senzills de fusta, plàstic o peces amb pivot o forats per posar-los i treure'ls
amb facilitat
* Estris per
jugar amb la plastilina, fang o altres materials manipulables fàcilment.
* Ceres,
pintura de dits, estampadors grans d'esponja per començar a afavorir la
manipulació i el control de la psicomotricitat fina.
|
de
2 a 4 anys
|
Comencen
a realitzar combinacions de diferents joguines.
Podem
iniciar jocs interactius amb ells, i començar a incorporat el respecte del
torn de cada un.
Ara
utilitzen la seva imaginació no només
com
a mitjà d’identificació d’objectes, sinó també per a idear situacions
originals
en les que els protagonistes són joguines, un amiguet/a, l’adult amb
qui
està compartint el seu joc o ell mateix.
|
*
Instruments musicals senzills, per crear sons al seu aire.
*
Joguines de fusta, plàstic o roba per apilar i crear castells, torres...
*
Joguines de fusta o plàstic per apilar de més gran a més petita, i encaixar-les
unes dintre de les altres, com ara cubs o barrils petits.
*
Encaixables (trencaclosques de fusta on insertar les peces)) de formes geomètriques.
*
Estris per jugar a la sorra (pales, rasclets, cubs) i a l’aigua.
*
Pilotes grans i petites per xutar i llançar amb les mans.
*
Gronxadors i tobogans de 3 o 4 graons.
*
Correpassadissos i tricicles amb o sense pedals. Vehicles grans per pujar-hi.
*
Tubs per gatejar-hi a dins, coixins on saltar o fer la croqueta. Podem crear petits
circuits on córrer, saltar, ajupir-se o caminar sobre una línia a terra per afavorir
l’equilibri i el control psicomotriu.
*
Accessoris senzills per al joc amb ninots i nines: bressol, cotxet o cadira
de passeig, armari per a la roba, bossa de viatge amb complements (plats , biberó,
pitet, bolquers), etc. Per imitar accions de la vida real.
* Casetes,
granges, escoles amb personatges i complements fàcils de manipular amb els
que crear històries.
* Vehicles i
garatges.
* Joguines
d'imitació de la vida adulta: cuina, planxa, plats i coberts, menjars, supermercats,
metges, etc.
* Disfresses
molt senzilles i fàcils de posar i treure. Complements per a les disfresses.
* Telèfons per
imitar converses.
* Cases per
jugar-hi a dintre.
* Construccions
encaixables de plàstic o fusta, podem incorporar també algunes peces més
petites i difícils de manipular per afavorir el control de la psicomotricitat
fina.
* Contes per
afavorir l’atenció mentre els expliquem. Contes diccionari amb imatges i temàtiques
diverses (si és necessari afavorir l’aparició i ampliació de vocabulari).
Contes sense lletra perquè siguin ells qui creïn la història (si ja tenen adquirit
un bon nivell i estructuració del llenguatge).
* Encaixos plans
de més de 6 peces i trencaclosques de 6 a 12 peces mitjanes i de terra de 8 a
12 peces grans.
* Jocs de
taula, com el dominó.
* Capses per
classificar i ordenar les joguines que han utilitzat.
|
de 4
a 6 anys
|
Apareix el joc
del grup.
Apareixen les incipients
regles i consignes en els jocs.
|
* Les joguines
han de ser similars a la fase anterior, amb augment de la seva quantitat,
varietat i realisme:
- de joc simbòlic: cuinetes,
garatges, botigues, bancs de fusters, jocs de
perruqueria...
- d’instruments musicals de tot tipus
- de materials d’expressió (llapis de colors, ceres,
plastilina, titelles...)
- de joc funcional: tricicles, bicicletes, cavallets,
cotxes d’arrossegar.
*Jocs
de construccions amb més peces i puzles ...
*Jocs
de combinacions sensoriomotrius (curses,
llançaments, punteria)
*Jocs
intel·lectuals (dames, cartes, de recorregut)
*Jocs
de competència o cooperació, regulats per un codi.
|
No Response to "Escola de Pares Xerrada la importància del joc"
Publica un comentari a l'entrada